Suomen vienti
Aluksi talousuutinen.
Suomen vienti nousi ennätyslukuihin huhti-kesäkuussa.
Viennin arvo oli lähes 35 miljardia euroa. Se on 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
Kasvun takana on tavaravienti ja erityisesti Turussa valmistettu risteilyalus. Alus toimitettiin USA:han kesäkuussa. Risteilyaluksen arvo oli noin 1,9 miljardia euroa.
Suomen vienti nousi ennätyslukuihin keväällä ja alkukesällä.
Myös tuonti Suomeen oli kasvussa.
Väestönsuojat
Sitten aiheena ovat väestönsuojat.
Suomen väestönsuojissa on puutteita. Näin kertoo Väestönsuojayhdistys.
Vain 60 prosenttia väestönsuojista on sellaisessa kunnossa, mitä laki vaatii.
Väestönsuojalta puuttuu usein vastuuhenkilö. Vastuuhenkilön tehtävä on huolehtia, että tila on käyttökunnossa ja huollettu.
Vastuuhenkilö osaa myös toimia, jos suojaa tarvitaan. Suojassa on usein erilaista tavaraa, sillä se voi toimia varastona.
Suomen väestönsuojissa on puutteita.
Suomessa on noin 50 000 väestönsuojaa. Suoja sijaitsee usein parkkihallissa tai talon kellarissa.
Väestönsuojaa voidaan tarvita esimerkiksi myrkkyvuodon tai sodan aikana.
Auringonpimennys
Lopuksi aiheena on auringonpimennys.
Suomessa nähdään illalla osittainen auringonpimennys. Auringosta peittyy noin 80 prosenttia.
Parhaiten auringonpimennyksen voi nähdä Suomen länsi- ja pohjoisosassa.
Auringonpimennys alkaa ennen iltakahdeksaa. Sen huippu on vähän ennen yhdeksää.
Auringonpimennystä ei saa katsoa paljailla silmillä. Avuksi tarvitaan esimerkiksi suojalasit.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Torstaina sää on poutaista koko maassa eli ei sada.
Aurinko pääsee paistamaan isossa osassa maata.
Lämpötila vaihtelee 15 ja 20 asteen välillä.
