שבועיים עם הקינדל מספקות די זמן להתרשם מחווית השימוש במכשיר המיוחד הזה. המכשיר שבידי הוא הדור האחרון שמיועד לקהל לא-אמריקאי: מסך 6 אינץ’, WiFi, מסגרת גרפיט שחורה וחיבור מיקרו-USB לטעינה והעברה ישירה של מסמכים מהמחשב. מחיר הקניה שלו הוא $140, אבל לזה תוסיפו עוד $20 דמי משלוח בינלאומי ובערך עוד 150 ש”ח דמי מכס, אותם תשלמו ישירות לחברת המשלוח. כך שהעלות הסופית קרובה ל-760 ש”ח לפי שער חליפין של 3.8.
הרושם הראשוני
הרושם הראשוני שהקינדל מעורר דווקא שלילי: “זה לא אפל,” חשבתי לעצמי כשהבטתי במסך המונוכרומי. ואכן, למי שחווה אתהצבעוניות המופלאה של האייפוד או האייפאד, ואת התגובה המרשימה של מסך המגע, ממשקי משתמש אחרים מעוררים קודם כל אכזבה. אבל כאמור, זה רק הרושם הראשוני. מהר מאוד משתלטת החוויה של אמאזון על היחסים משתמש-קינדל, וזו אכן חוויה שונה בתכלית מזו של אפל. אני אנסה לנסח אותה באופן הבא:
כשמחזיקים אייפון או אייפוד טאץ’ ביד, המכשיר הוא הכל. הוא הדומיננטי ביחסים משתמש-מכשיר. לרגע אחד הוא אינו מאפשר לשכוח שמה שאני מחזיק ביד זו יצירת חומרה של אפל. של סטיב ג’ובס, ליתר דיוק. השימוש במכשיר הוא חוויה חזקה ומתגמלת מאוד. לעומת זאת, כשמחזיקים קינדל, מהר מאוד המכשיר נעלם ברקע. התוכן הוא הדומיננטי. למעשה, זה מרגיש כאילו מתכנני החוויה עשו כל שביכולתם כדי לגרום למשתמש לשכוח שהוא בעצם משתמש, ולהרגיש כמה שיותר כמו קורא. כמו שצריך להרגיש מי שמחזיק ספר ביד.
אני אוהב את זה.
חווית הקריאה
בשבועיים האחרונים ביליתי שעות בקריאה על המכשיר. הוא לא מעייף את העיניים. המסך לא מרצד. וכאמור, אין בו צעצועים ושיגועים שמסיחים את הדעת מהקריאה. ספר נטו. הדפדוף קדימה ואחורה נעשה בעזרת כפתורים גדולים קבועים בשני צידי המכשיר, והתלונה העיקרית שלי היא שלעתים קרובות הם נלחצים שלא בכוונה. זה קצת מעצבן. בכלל, למי שרגיל לקרוא בשכיבה, או חצי שכיבה, כמוני, החזקת הקינדל דורשת הסתגלות. אחרי נסיונות רבים, מצאתי שתנוחת חצי-שכיבה כאשר המכשיר מונח על החזה ונשען על היד, היא התנוחה הנוחה ביותר. אבל המסקנה שלי היא שאין ברירה אלא לרכוש אחד מהכיסויים היקרים שאמאזון מוכרת, כדי שיהיה נוח יותר לאחוז בקינדל וכדי לשמור עליו מפגעי נפילות וילדים. הענין הוא שלשלם עוד $20 משלוח על מוצר שעולה בין $35 ל-$60, תלוי בסוג הספציפי שרוכשים, זה קצת מוגזם. אז אאלץ להמתין למישהו שחוזר מארה”ב שיביא לי. מכירים אחד כזה? שייצור קשר.
פרמטרים שונים במסך הקריאה ניתנים לכיוונון. גודל הטקסט, הריווח, מספר מלים בשורה, כיוון קריאה מאונך או מאוזן – כל אלה אמורים להספיק כדי להתאים להרגלי הקריאה השונים של כל אחד.
לקינדל יש מקלדת קבועה, קטנת-כפתורים, שכמעט ואינה מורגשת, ולמעשה 99% מהזמן אין בה שימוש. היא משמשת בעיקר להקלדת מילות חיפוש ולהוספת הערות משלכם לטקסט, פעולה זרה לתהליך הקריאה שאופיינית לשימושים סצפיפיים, כגון קריאה לשם מחקר. כדי לנווט בחנות משתמשים בעיקר בכפתורי החצים והעברת הדפים. אם יש לי הצעה לאמאזון, הרי היא לייצר גרסה של הקינדל ללא מקלדת כלל (רק מקשי חצים והעברת דפים), כאשר הניהול כולו יכול להיעשות בניווט בלבד או דרך מסך ניהול על המחשב כשהמכשיר מחובר. זה יוסיף עוד שניים שלושה אינצ’ים למסך מבלי להשפיע על גודל המכשיר כולו.
חווית הרכישה
את הספר שאני קורא כעת (למי שסקרן מסיבה כלשהי, זה The Drgaonbone Chair, הראשון בסדרת Memory, Sorrow and Thorn של סופר הפנטזיה האמריקאי האהוב עלי, טאד ויליאמס), רכשתי בחנות אמאזון. חווית הרכישה במכשיר חלקה ופשוטה. הקינדל מגיע כשהוא מקונפג לפי חשבון המשתמש באמאזון שרכש אותו (או, אם זו מתנה, לפי הפרטים שמילאתם בתהליך הקניה.) אין צורך לעשות דבר כדי לרכוש, מלבד להשתמש בממשק החנות שעל המכשיר שמאפשר לבחור בין הקטגוריות ספרים, בלוגים, עיתונים ומגזינים על מנת להגיע לכותר הרצוי, לרכוש אותו בלחיצת כפתור ותוך שניות לקבל אותו למכשיר ולהתחיל בקריאה. ואני מדבר על שניות בודדות, כן? הודעה על ההזמנה מגיעה מיד באימייל ואפשר לעקוב ולנהל את ההזמנות והרכישות בדף ניהול החשבון שלכם באתר אמאזון.
בניגוד לדיווחים מסוימים, לא הבחנתי בהבדל מחירי ספרים בין מה שהוצג לי לבין המחיר בפועל. אולי זה בגלל שהקמתי את החשבון שלי באמאזון בתקופה שעוד גרתי בארה”ב, ובפרטי החשבון תחת הגדרת המדינה זה מה שרשום שם. בכל אופן, אני משלם את המחיר שמופיע בחנות.
הקינדל משתלם: מקרה פרטי
בנובמבר הקודם ביקשתי וקיבלתי מזוגתי במתנה מנוי שנתי לאקונומיסט. אני מת על המגזין הזה, ומוצא שבממוצע בכל גליון יש כ-30%-40% תכנים שמעניינים ומעשירים אותי. היות שכל גליון אקונומיסט מלא בעיקר בתוכן ויחסית מעט מאוד פרסומות ומודעות, ומאחר שהחלופות המקומיות בדמות מוספי העיתונים השבועיים הם צל חיוור של מה שאני מחפש בתוכן עיתונאי חדשותי מגזיני, אני מדבר על הרבה מאוד תוכן והעשרה. אלא מה, התענוג הזה יקר, והמנוי שלי עומד לפוג. אמנם קיבלתי הצעה מפתה לחדש במחיר 821 ש”ח, שהם 16 ש”ח לגליון (בחנויות הוא עולה כמעט 40 ש”ח), אבל גם זה לא מעט כסף. האלטרנטיבה? לקרוא את התכנים הזמינים באינטרנט, ומבחינתי זה אומר לקרוא מאמרים בודדים בלבד כי קריאה על מסך המחשב היא חוויה מפוקפקת מאוד, או לוותר לגמרי. וזה מה שעמדתי לעשות, עד שהגיע הקינדל. הגרסה האמריקאית של האקונומיסט (ההבדלים בינה לבין הגרסה האירופאית שאני מקבל הביתה אינם משמעותיים מבחינתי) זמינה בקינדל במחיר של $10.5 לחודש, כלומר 40 ש”ח. זה כבר זול יותר, וחשוב מכך, זהו מחיר שאני מוכן ומזומן לשלם עבור התוכן הנפלא של המגזין הזה. כעת יש לי חלופה כדאית ונוחה. אמנם לא אתענג עוד על תמונת השער השבועית המופלאה, אלא בגרסתה המונוכרומית החיוורת על הקינדל; אבל התוכן כמעט כולו זמין במלואו, הניווט נוח, וזה הכי קרוב לדבר האמיתי, בקצת יותר ממחצית המחיר.
הטיפ
לאמאזון קינדל תקן יחודי עם סיומת azw, והמכשיר אינו תומך בתקן ePub הפתוח והמתחרה. אולם ישנו תקן פתוח אחר שהוא כן תומך בו: mobi, של הקורא האלקטרוני MobiPocket. למעשה, תקן azw הוא וריאציה סגורה של mobi. בכל אופן, ספרים אלקטרוניים בתקן זה ניתנים להעלאה ישירה לקינדל מהמחשב. המכשיר ממיר אותם אוטומטית לתקן שלו, ואפשר לקרוא אותם כמו כל ספר אחר. למי שתוהה מדוע הטיפ הזה חשוב, אשיב בשריקה תמימה וגלגול עיניים מלא משמעות לצדדים.
לסיכום
הקינדל הוא מכשיר שעושה בדיוק מה שנועד להיות: קורא ספרים אלקטרוני. הוא קל לאחיזה ונאה למראה, יש בו את הפונקציות החשובות ולא הרבה יותר מזה, והתכונה החשובה ביותר שלו היא היכולת להיעלם ברקע ולהשאיר לתוכן את הבמה הראשית. טעינה אחת מספיקה לשבועות של קריאה, והוא לא מעייף את העיניים יותר מספר רגיל. נכון, הוא לא צבעוני ולא תומך בעברית, כך שאם זה מה שאתם מחפשים, זה לא המכשיר שלכם. בכלל, אם אתם מאלו שמתלבטים בין הקינדל לאייפאד, השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא מהו השימוש שחשוב לכם. אם אתם צריכים מכשיר נייד לגלישה באינטרנט, עם ממשק מהמם ואפשרות גם לקרוא ספרים ולהוריד אפליקציות ומשחקים, לכו על אפל. אם רק הקריאה חשובה לכם, אין בכלל שאלה. הקינדל הוא המכשיר בשבילכם.